چه تفاوتی بین یو پی اس آفلاین و آنلاین وجود دارد؟
نوشته شده توسط : سامان

چه تفاوتی بین یو پی اس آفلاین و آنلاین وجود دارد؟

یو پی اس چیست؟

دستگاهی که برای مقابله با مشکلات برق ورودی سیستم در محدوده مورد استفاده قرار می گیرد را یو پی اس گویند که به آن منبع تغذیه کننده بدون وقفه نیز گفته می شود.

در واقع در تعریف اینکه یو پی اس، می توانیم بگوییم که یک وسیله الکترونیکی می باشد که از آن برای حفاظت از بارهای حساس و سیستم های مخابراتی در برابر اغتشاشاتی همچون نویز و قطعی برق استفاده می شود.

دستگاه های یو پی اس به گونه ای طراحی شده اند که دررون خود یک باتری دارند که در زمان داشتن برق به صورت عادی می توان آن ها را شارژ کرد تا در زمان قطعی برق بتوان از آن ها استفاده کرد. بنابراین می تون گفت که یو پی اس منبعی جهت ذخیره نرژی برق می باشد.

یو پی اس ها از چهار بخش اصلی زیر تشکیل شده اند:

  1. شارژ باتری و یکسو کننده
  2. باتری
  3. مبدل DC به AC
  4. کلید بای پس و کلیدهای قطع و وصل

 

انواع یو پی اس:


UPS ها به دو گروه کلی Online و Offline تقسیم بندی می شوند:

  • Offline UPS به دو گروه FERRO STANDBY و LINE INTERACTIVE تقسیم می شود.
  • Online UPS نیز به دو گروه DOUBLE CONVERSION و DELTA CONVERSION تقسیم بندی می شود.


یوپی اس آنلاین

یوپی اس آنلاین

یو پی ­اس آنلاین مبتنی بر روش تبدیل دوگانه : Double Conversion کار می‌کند: یعنی تبدیل ولتاژ ورودی ac به ولتاژ dc با استفاده از یکسوساز، شارژ باتری در لینک dc و تبدیل ولتاژ dc باتری به ولتاژ ac در خروجی با فرکانس، دامنه و شکل موج مطلوب توسط اینورتر برای تامین انرژی الکتریکی بارهای خروجی.

یو پی اس آفلاین

یو پی اس آفلاین

یو پی ­اس آفلاین در شرایط قطع برق عملکردی مشابه یو پی ­اس لاین اینتراکتیو دارد؛ اما در شرایط عادی ارتباط ورودی و خروجی فقط از طریق ارتباط مستقیم الکتریکی (Bypass) برقرار است.

 

تفاوت یو پی اس آنلاین و آفلاین

حال که با یو پی اس آفلاین و آنلاین تا حدودی آشنا شدید دیگر زمان آن رسیده که درباره تفاوت یو پی اس آنلاین و آفلاین هم اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید.

دو نوع منبع تغذیه وجود دارد: آنلاین و آفلاین. در اصطلاح آنلاین و آفلاین، حالت آماده به کار وضعیت کلی مبدل داخلی است. یو پی اس آفلاین ساده ترین و ارزان ترین نوع یو پی اس است که در زمان قطع برق، خروجی مستقیماً از یو پی اس عبور می کند و اینورتر را دور می زند.

در حالت عادی، یو پی اس آفلاین برق را از خط اصلی AC به بار AC منتقل می کند.در هنگام قطع برق، جریان DC باتری از طریق اینورتر داخل یو پی اس به بار وارد می شود. مصرف کننده به عنوان جریان AC دادن. در مورد یک یو پی اس آنلاین، تجهیزات به گونه ای چیده شده اند که باتری یو پی اس آنلاین همیشه از طریق برق شارژ می شود و برق مصرفی تجهیزات الکتریکی فقط توسط باتری یو پی اس تامین می شود، بنابراین در واقع کیفیت بالایی دارد و همیشه برق سالم وارد مدار می شود. دلیل نامگذاری این فناوری در اینترنت به این دلیل است
یو پی اس آفلاین ساده ترین و ارزان ترین یو پی اس در بین فناوری های مختلف است که آن را مقرون به صرفه می کند. یو پی اس آنلاین به دلیل ساختار پیچیده تر، گران تر است، اما قابلیت اطمینان آن بالاتر است.
سرعت سوئیچینگ یو پی اس آفلاین حدود 5 میلی ثانیه است که برای جلوگیری از خاموش شدن سیستم های الکترونیکی غیر حساس مانند رایانه های شخصی کافی است. اما برای اطمینان از عملکرد بدون وقفه تجهیزات حساس به اندازه کافی سریع نیست.

 

چه زمانی باید از UPS آنلاین استفاده کنیم:

موقع کار با دستگاه‌ها و تجهیزات حساس و مهم (تجهیزات با تغذیه‌ی پیوسته بدون عملیات سوئیچ)
هنگامی که منبع تغذیه اصلی به‌طور مکرر یا در زمان‌های مشخصی از روز قطع شده و قطع بار انجام می‌شود.
هنگامی که هیچ نگرانی‌ای در مورد هزینه‌ی عملکرد، نصب و نگهداری وجود ندارد زیرا سیستم UPS آنلاین به‌دلیل داشتن قطعات اضافی در منبع تغذیه آنلاین بدون وقفه، از سیستم UPS آفلاین پر هزینه است.
هنگامی که به‌مدت زمان طولانی‌تری به عملکرد همزمان دستگاه‌های متصل نیاز دارید.


چه زمانی باید از UPS آفلاین استفاده کنیم:

زمانی که هزینه، یک عامل بسیار مهم و قابل توجه است.
سوئیچینگ کار مهمی نیست، می توانید از سوئیچ اتوماتیک یا دستی استفاده کنید یا از سوئیچ انتقال بین برق، ژنراتور قابل حمل یا اضطراری، خورشیدی یا باتری استفاده کنید.
نتیجه گیری این مقاله نشان می دهد که تفاوت اصلی بین سیستم های یو پی اس آنلاین و آفلاین در این است که UPS آنلاین تاخیر زمانی سوئیچینگ صفر و قیمت بالاتری دارد. در حالی که یو پی اس های آفلاین دارای تاخیر 5 میلی متری و ارزان تر هستند. بر اساس بهینه بودن، یو پی اس آفلاین بسیار برتر از یو پی اس آنلاین است و برای مصارف خانگی مناسب است. UPS آنلاین فقط برای تجهیزات الکترونیکی بسیار حساس قابل استفاده است.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: